Verkkokaupan käyttö- ja toimitusehdot

Verkkokaupan käyttö- ja toimitusehdot

Voimassa 24.4.24 alkaen.

 

1.       Yleistä

Apteekin nimi: Mikkelin I Apteekki

Y-tunnus: 3396636-2

Sähköpostiosoite: mikkelin1.apteekki@apteekit.net

Käyntiosoite: Porrassalmenkatu 21 50100 Mikkeli

Puhelinnumero: 015 212 915

Apteekin verkkokauppa myy tuotteita yrityksille ja yksityishenkilöille. Alaikäiseltä asiakkaalta voidaan edellyttää huoltajan suostumusta ja että alaikäinen voi maksaa verkkokaupassa vain verkkomaksulla. Apteekilla on velvollisuus valvoa muun muassa sitä kenelle tuotteita myydään sekä sitä, että tuotteiden ostajat täyttävät vaaditun ikärajan. Tämän vuoksi apteekki tietyissä tapauksissa pyytää ja kerää asiakkaan henkilötunnuksia tietosuojalain mukaisesti ja tietosuojaselosteessa kuvatulla tavalla. 

Apteekki voi muuttaa toimitusehtoja yksipuolisesi, tutustu toimitusehtoihin ennen kuin tilaat verkkoapteekistamme.

 

2.       Tuotteet ja hinnat

Tuotteiden ja palveluiden hinnat ja ominaisuudet on esitetty verkkosivuilla. Hintoihin sisältyy kulloinenkin arvonlisävero. Arvonlisäverokanta voi vaihdella tilattavan tuotteen tai palvelun mukaan. Ilmoitetut hinnat ovat voimassa toistaiseksi tai verkkokaupan tuotetiedoissa erikseen ilmoitetun ajan. Jos verkkokaupassa ollut virheellinen hintatieto poikkeaa niin huomattavasti todellisesta hinnasta, että asiakkaan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virhetiedon, virheellisenä ilmoitettu tuotteen hinta ei sido apteekkia.

 

3.       Tilaaminen

Tilaaminen tapahtuu siirtämällä valitut tuotteet ostoskoriin. Tilauksen yhteydessä tilaajan on ilmoitettava nimi, osoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero, johon voi lähettää tekstiviestin. Asiakas valitsee tilausta tehdessään, haluaako hän apteekin ottavan yhteyttä lääkeneuvonnan saamiseksi vai ei. Lisäneuvontaa vaativien itsehoitovalmisteiden osalta asiakas ei voi kieltäytyä lääkeneuvonnasta. Nikotiinikorvaustuotteiden ostaminen edellyttää 18 vuoden ikää. Ikä varmistetaan kirjautuneilta asiakkailta automaattisesti, kirjautumattomilta asiakkailta edellytetään ostoskori-vaiheessa vahvaa sähköistä tunnistautumista.

Reseptilääketilausten yhteydessä edellytetään (Lääkealan turvallisuus ja kehittämiskeskus Fimean määräys apteekin verkkopalvelusta, 2/2011) vahvaa sähköistä tunnistautumista, jonka perusteella tilaajalta saadaan henkilötunnus. Reseptilääketilauksissa apteekki ottaa asiakkaaseen aina yhteyttä käydäkseen läpi reseptitilauksen. Kun reseptilääketilaus on käsitelty, apteekki lähettää asiakkaalle maksulinkin verkkokauppaan. Mikäli asiakas ei maksa tilausta 5 vuorokauden kuluessa, apteekki peruu tilauksen.

Tilausten noutoilmoitukset lähetetään sähköposti- tai tekstiviestinä. Asiakas vastaa siitä, että hänen apteekin tilauslomakkeeseen antamansa henkilö- ja muut tilaustiedot ovat oikeat ja täydelliset.

Apteekki käsittelee verkkokauppatilauksia arkisin klo 9-17. Lääke- ja hintaneuvontaa apteekki antaa puhelimitse apteekin aukioloaikoina arkisin 8-19, lauantaisin 8-16, sunnuntaisin 10-17, numerosta 015 212 915.

Tilausvahvistus

Asiakkaalle lähetetään onnistuneen tilauksen jälkeen sähköpostitse tilausvahvistus, joka sisältää tilauksen keskeiset tiedot ja tiedot peruutusoikeuden käyttämisestä.

Apteekki pidättää oikeuden olla hyväksymättä tilauksia perustelluista syistä. Jos emme jostakin syystä voi vahvistaa tilaustasi, ilmoitamme siitä mahdollisimman pian.

Maksaminen ja maksutavat

Maksupalvelutarjoaja

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7

Innova 2

Lutakonaukio 7

40100 Jyväskylä

Puhelin: 020 718 1830

www.paytrail.com

Ostokset maksetaan ostoskorissa valittavissa olevilla maksutavoilla. Apteekin verkkokaupassa ovat käytössä seuraavat maksutavat: Verkkopankkimaksut (kaikki suomalaiset pankit), luottokorttimaksut (Visa, Mastercard, American Express), Mobilepay ja osamaksu (Collector Bank). Reseptilääkkeitä ei voi maksaa luottokortilla.

Toimitustavat ja toimituskulut

Toimituskulut sisältävät lähetys- ja pakkauskulut. Voit katsoa tilaukseesi liittyvät erilaiset toimitustavat ja niiden mahdolliset toimituskulut ostoskorissa. Toimitusaika riippuu valitusta toimitustavasta ja tuotteen saatavuudesta.

Apteekilla on käytössään seuraavat toimitustavat:

1. Nouto apteekista. Voit noutaa tilauksesi suoraan apteekista. Toimitustapa sopii kylmäsäilytettäville tuotteille.

2. Nouto apteekin palvelupisteestä. Palvelupiste sijaitsee osoitteessa Hurissalontie 188 52230 Hurissalo (Hurissalon Sale). Tilaus on noudettavissa lauantaina klo 12 mennessä, kun tilaus on saapunut apteekkiin torstaina klo 12 mennessä.

3. Apteekin kotiinkuljetus lähialueelle. Toimitustavan valinta edellyttää, että toimituspaikka sijaitsee enintään 10 kilometrin päässä apteekista. Toimitustapa sopii kylmäsäilytettäville tuotteille. Apteekki ottaa asiakkaaseen yhteyttä toimitusajankohdan sopimiseksi. Apteekki toimittaa tilauksen samana päivänä, mikäli tilaus on saapunut apteekkiin klo 10 mennessä edellyttäen, että toimitettava tuote on varastotuote.

4. DB Schenkerin noutopistepaketti. Schenker toimittaa lähetyksen noutopisteeseen noudettavaksi (esim. K-Marketit ja R-Kioskit). Toimitustapa on valittava lääketilauksiin, jotta oikeasta kuljetuslämpötilasta voidaan varmistua. Toimitustapaa ei voi käyttää kylmäsäilytettäville tuotteille.

 

4.       Kuluttaja-asiakkaan peruutusoikeus

Peruutus tapahtuu tekemällä peruutusilmoitus 14 vuorokauden kuluessa tavaran tai viimeisen tavaraerän vastaanottamisesta tai palvelusopimuksen tekemisestä. Peruutusilmoituksen voi tehdä peruutuslomakkeella tai vapaamuotoisesti esimerkiksi sähköpostilla.

Peruuttamisoikeus ei koske lääkkeitä.

Peruuttamisoikeus ei koske yrityksiä tai yhteisöjä ilman eri sopimusta.

Tavaroiden peruuttaminen (fyysiset tuotteet)

Kuluttaja-asiakkailla on kuluttajansuojalain mukainen 14 vuorokauden peruutusoikeus. Tavara on jätettävä logistiikkatoimijan kuljetettavaksi 14 vuorokauden kuluessa peruuttamisilmoituksen tekemisestä.

Asiakkaan on pidettävä vastaanottamansa tavara olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä, jotta hänellä on oikeus peruuttamistilanteessa saada maksamansa hinta kokonaan takaisin. Asiakas voi avata tai purkaa pakkauksen menettämättä peruuttamisoikeutta tarkastaakseen tavaran ominaisuudet ja toimivuuden ja tutustuakseen tavaraan samaan tapaan kuin myymälässä. Tuotteiden pakkaus on osa tuotetta, käsittele ja avaa se varoen, jotta voit palauttaa tuotteet omassa pakkauksessaan.

Jos asiakas ottaa tavaran käyttöönsä, hän vastaa tavaran arvon alenemisesta. Jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt, apteekilla on oikeus periä tavaran arvon alenemista vastaava summa. Jos tavara on muuttunut käyttämisen vuoksi myyntikelvottomaksi, apteekki voi kokonaan kieltäytyä palauttamasta kuluttajan maksamaa summaa.

Poikkeukset peruutusoikeuteen

Kuluttajansuojalain mukaan peruutusoikeutta ei ole sinetöitynä toimitetulla tavaralla, jota ei terveydellisistä tai hygieniasyistä voida palauttaa, jos sinetti on rikottu. Näitä ovat mm. lääkkeet, kosmetiikka, piilolinssit ja seksuaaliterveyteen liittyvät tuotteet.

Kuluttajansuojalain mukaan peruutusoikeutta ei ole yksilöllisesti valmistetuilla tuotteilla.

Palautusohjeet

Apteekki vastaa palautuksesta aiheutuvista kustannuksista. Palautus tehdään käyttäen tilatessa valittua toimitustapaa (DB Schenker) tai tuote palautetaan apteekkiin. Lähetyksestä kannattaa pyytää kuitti, jolla voi osoittaa palautuksen. Mikäli olet noutanut tilauksen apteekista tai palvelupisteestä tai olet käyttänyt apteekin lähikuljetusta, palauta tuote apteekkiin.

Tuote on pakattava siten, ettei se vaurioidu kuljetuksessa. Palautettavan tuotteen on oltava alkuperäisessä kunnossa. Apteekilla on oikeus olla hyväksymättä palautusta mikäli tuote ei ole alkuperäisessä kunnossa (katso tarkemmin kohdasta "tavaroiden peruuttaminen" ja "poikkeukset peruutusoikeuteen"). Lääkkeillä ei ole vaihto- eikä palautusoikeutta.

Palautusosoite:

ASIAKASPALAUTUS

Mikkelin I Apteekki

Porrassalmenkatu 21

50100 Mikkeli

 

Palautus DB Schenkerillä:

Palautettavan paketin voi viedä veloituksetta lähimpään DB Schenker -noutopisteeseen tai -pakettiautomaattiin. Lähetyksen voi palauttaa alkuperäisellä osoitekortilla, jolla lähetys on tullut perille. Palauttaessasi lähetyksen DB Schenker -automaattiin valitse automaatin näytöltä "jättöpakettivalinta", paina "lue viivakoodi", nosta paketti automaatin sisään ja sulje ovi.

Mikäli osoitekorttia ei ole tallella, palautuksen voi tehdä DB Schenkerin -noutopisteessä alkuperäisen lähetyksen tai minkä tahansa vain osatoimituksen lähetystunnuksen avulla. Mikäli olet saanut useamman osatoimituksen, antamallasi lähetystunnuksella ei ole merkitystä. Noutopisteen henkilökunta tulostaa veloituksetta pakettiin uuden osoitekortin lähetystunnuksen avulla.

 

Maksun palauttaminen

Kuluttaja-asiakkaalle palautetaan kauppahinta viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saapumisesta. Apteekilla on oikeus pidättyä maksujen palautuksesta, kunnes tavara on palautettu tai asiakas on osoittanut lähettäneensä tavaran takaisin, esimerkiksi palautuskuitilla.

Maksamme palautettavat maksut samalla maksutavalla, jota asiakas on käyttänyt.

 

5.       Reklamaatiot

Jos tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksessa, se ei vastaa tilausta tai on virheellinen, tai palvelun toimittamisessa on virhe, otathan yhteyttä apteekkiin. Pikainen yhteydenotto helpottaa asian selvittämistä.

Verkkokaupan 14 vuorokauden peruutusoikeus ei rajoita kuluttaja-asiakasta vetoamasta virheeseen tämän ajan jälkeen. Mikäli asiakas on saanut virheellisen tai väärän tuotteen tai palvelun, apteekki vastaa virheestä kuluttajasuojalain mukaisella tavalla. Apteekki vastaa virheellisen tuotteen palautuskuluista ja muista kuluttajasuojalain mukaisista pakottavista velvoitteista.

Noutamatta jätetyt toimitukset

Toimituksista, jotka peruutusilmoitusta tekemättä on jätetty noutamatta postin toimipaikasta, perimme kuluja vastaavan palautusmaksun. Pelkkää toimituksen noutamatta jättämistä ei katsota palautusilmoitukseksi.

Vastuunrajoitus

Apteekki ei vastaa mistään tilaukseen, toimitukseen, tuotteeseen tai palveluun liittyvästä välillisestä tai välittömästä vahingosta muutoin kuin mitä kuluttajansuojalain tai muun lain pakottavista velvoitteista johtuu.

Reklamaatiot ja riitojen ratkaisu

Jos sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja-asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).

Kuluttaja-asiakas voi halutessaan käynnistää riita-asian käsittelyn myös verkkovälitteisen riidanratkaisufoorumin (ODR) kautta. Lisätietoja Euroopan kuluttajakeskuksesta, www.ecc.fi.

Lisätietoja kuluttajan oikeuksista verkkokaupassa saat kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta www.kkv.fi

Riitatilanteissa sovelletaan Suomen lakia ja riitojen oikeuspaikka määräytyy Suomen lain mukaan.

 

6.       Asiakaspalvelu ja tilausten käsittely

 

Käsittelemme verkkokauppatilauksia ja annamme verkkoapteekkitilauksiin liittyvää neuvontaa arkisin klo 9-17. Tavoitat henkilökuntamme numerosta 015 212 915.

 

7.       Muuta

Pidätämme oikeuden muuttaa toimitusehtojamme. Asiakkaan on ennen tilaustaan tutustuttava kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Apteekki käsittelee kaikki asiakastiedot täysin luottamuksellisesti.